1 Mayıs 2014 Perşembe

Vücut Tipiniz Ve Spor

Vücut tipiniz, diyetinize ve antrenmanınıza vücudunuzun nasıl cevap verdiğini etkiler. Vücut geliştirme antrenmanlarını ve diyet programlarınızı düzgün planlamak için, vücut tipinizi öğrenmeniz gereklidir.


Vücut geliştirme sahnesine ilk adım attığımda ortalıkta dolaşan farklı antrenman programlarının, farklı vücut geliştirme takviyelerinin, farklı diyetlerin, makalelerin ve bilgilerin miktarı karşısında afallayıp kaldım. Birbiriyle çelişen o kadar çok diyet ve antrenman programı vardı ki ne yapmam gerektiği hakkında hiç fikrim yoktu. Bunun sonucu da spor salonunda harcanmış ama pek az kazanç sağlanmış 6 ay oldu.

Tamamen başarısız olmuştum ve havlu atıp pes etmek üzereydim. Sonra salondaki bir adam bana bir dergi verip içinde bulunan vücut tipleriyle ilgili bir makaleyi okumamı söyledi. Ben de okudum. Okuyunca da gözüm açıldı ve spor salonunda hiçbir kazanç elde edemememin nedenini kavradım.

Gerçek bir Ektomorf (klasik bir zor kilo alan) çıktım. Spora ilk başladığımda 60.2 kilogramdım. O zamanlar, vücut tipleri hakkında en ufak bir fikrim yoktu. Çoğu acemi gibi ben de ne kadar çok çalışırsam o kadar irileşeceğimi sanıyordum. ‘Daha çok çalışmak, daha iyidir’ düşüncesiyle dört başı mamur vücut geliştiriciler için tasarlanmış bir programı takip etmeye başladım. O program, 6 ayda bana sadece 1.7 kg. kazandırdı.

O dergideki vücut tipi makalesini okuduktan sonra ise vücut tipimin, metabolizmamın ve kilo alma meselesinin nasıl işlediğini biraz daha iyi anlamaya başladım. Bir Ektomorf olarak yüksek kalori alımına, uzun dinlenme dönemlerine ve minumum kardiyoya ihtiyaç duyuyordum. İşte ancak o zaman az da olsa gerçek kazanımlar elde etmeye başladım ve bir daha da dönüp arkama (bana uygun olmayan o programla kendimi paraladığım) eski günlere bakmadım.

Dolayısıyla, vücut tipinizi tespit edip onu anlamayı becermek çok önemli. Farklı vücut tipleri, farklı antrenman yöntemleri ve beslenme planları gerektiriyor. Aşağıda özellikleriyle birlikte 3 erkek vücut tipini bulabilirsiniz: Ektomorf, Mesomorf ve Endomorf.

Ektomorf Vücut Tipi
Ektomorf, tipik sıska çocuk oluyor. Ekto’ların küçük eklemli, ince kaslı ve hafif bir yapıları vardır. Genellikle incecik kaslarla kaplı uzun,ince kollara ve bacaklara sahip olurlar. Omuzlarıysa ince ve dar görüntüdedir.

Ektomorf’ların tipik özellikleri:

•           Küçük, ‘narin’ bir beden ve kemik yapıları vardır.

•           Dümdüz bir göğüse sahiptirler.

•           Küçük omuzları vardır.

•           Kilo almakta zorlanırlar.

•           Hızlı metabolizmaları vardır.

Kilo almak, Ektomorf’lara çok zor gelir. Kalorileri çok çabuk yakan hızlı bir metabolizmaları vardır. Ekto’ların, kilo almak için yüksek miktarlarda kaloriye ihtiyaçları vardır. Antrenmanları, büyük kas gruplarında odaklanan kısa ve yoğun çalışmalar şeklinde olmalıdır. Takviye ürün kullanmaları kesinlikle tavsiye edilir. Gece boyunca kas katabolizmasını (yıkımını) engellemek adına yatmadan önce yemek yemelidirler. Genelde, kaslarının yeniden incelmesini kolaylaştıracak şekilde çok çabuk yağ kaybederler.

Mezomorf Vücut Tipi
Mezomorf’ların iri kemik yapıları, iri kasları ve kendiliğinden atletik bir yapıları olur. Vücut geliştirme için en uygun vücut tipidir. Kilo almak ve vermek onlar için oldukça kolaydır. Doğal olarak kuvvetli olduklarından kas yapmak için harika bir temele sahiptirler.

Mezomorf’ların tipik özellikleri:

•           Atletik yapıları vardır.

•           Genelde sıkı bir vücuda sahiptirler.

•           Belirgin kasları vardır.

•           Dörtgen biçiminde bir vücuda sahiptirler.

•           Güçlü yapıları vardır.

•           Kolayca kas yaparlar.

•           Ektomorf’lardan daha kolay yağ kazanırlar.

Mesomorph vücut tipi, ağırlık antrenmanlarına en iyi yanıt veren vücut tipidir. Kazanımlar; özellikle de yeni başlayanlarda genellikle kısa bir sür zarfında görülmeye başlanır. Mesomorph’ların zayıf tarafları, ectomorph’lara kıyasla daha kolay yağ kazanmalarıdır. Bunun anlamı, kalori alımlarına dikkat etmek zorunda olmalarıdır. Genelde mesomorph’lar için en iyi antrenman şekli ağırlık çalışmalarıyla kardiyonunkombinasyonudur.

Endomorf Vücut Tipi
Endomorf vücut genelde sağlam ve yumuşak olur. Çok kolay yağ kazanırlar. Kalın kollara ve bacaklara sahip kısa bir yapıları vardır. Vücudundaki kaslar, özellikle de üst bacakları güçlüdür. Squat gibi bacak egzersizleri onlara kolay gelir.

Endomorf’ların tipik özellikleri:

•           Yumuşak ve yuvarlak vücut hatları vardır.

•           Kası da yağı da çok kolay kazanırlar.

•           Genelde kısa olurlar.

•           Yağ kaybetmekte zorlanırlar.

•           Metabolizmaları yavaştır.

•           Kaslar çok belirgin değildir

Endomorf’lar, iş antrenmana gelince kolayca kilo alırlar. Maalesef bu kiloların büyük kısmı kas değil yağ olarak depolanır. Yağ kazanımını minimumda tutmak adına Endomorf’lar, ağırlıkla birlikte her zaman kardiyo da yapmalıdırlar. Diyetlerinde yüksek protein alımına ihtiyaç duymadıkları zaman takviye kullanmazlar.

Yukarıdaki Vücut Tiplerinin Arasındaysanız
Bu vücut tipleri, değişmez değildir. Aslında çoğu kişi bu vücut tiplerinden ikisinin bir kombinasyonuna sahiptir. Bu kombinasyonlar; Ektomorf/Mezomorf şeklinde olabileceği gibi Mezomorf/Endomorf biçiminde de ortaya çıkabilir. Mesela bir Endomorf gibi kilo alan saf bir Mezomorf’a rastlamak çok sıradışı bir durum değildir.

Peki sizin vücut tipiniz hangisi?

Yukarıda verilen bilgiler ışığında siz de vücut tipinizi belirleyebilirsiniz. Vücut tipinize uyacak biçimde diyetinizi ve antrenmanlarınızı da düzenleyebilirsiniz.

Son bir nokta olarak, vücut tipiniz ne olursa olsun iri ve definisyona girmiş kaslarla dolu sağlam bir vücuda sahip olabileceğinizi ifade etmek isterim. En zayıf kişiler bile kilo alabilir. Evet, bu diğerlerine göre daha zor olabilir ama eğer sıkı çalışma iradesini gösterirseniz her istediğinizi yapabilirsiniz. Neredeyse olabilecek en zayıf yapıya sahiptim ve bu makaleyi yazdığımda yaklaşık 30 kg. kadar net kas kütlesi kazanmıştım.

Kaynak

0 yorum:

Yorum Gönder